Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

20 listopada przypada Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. W tym roku obchodzimy 35-tą rocznicę podpisania Konwencji o prawach dziecka – dokumentu, którego projekt w 1978 roku Polska przedłożyła Organizacji Narodów Zjednoczonych. Procedury trwały długo, ale ostatecznie w 1989 roku, Konwencja została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych i dzisiaj zapewnia realizację, ochronę i poszanowanie praw dziecka.

Z tej okazji Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) przygotował specjalne materiały edukacyjne – są to m.in.: Konwencja o prawach dziecka w formie przyjaznej dzieciom, scenariusze lekcji, zeszyty zadań, gry i quizy online – które stanowią doskonałą bazę do przedstawienia tematu najmłodszym.

 

Zachęcamy do lektury:

 

Z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka dniu pamiętajmy, że każde dziecko ma prawo do wyrażania swojego zdania, bycia traktowanym poważnie i uczestnictwa w decyzjach, które wpłyną na ich teraźniejszość i przyszłość. Poszanowanie praw dziecka jest kompasem do urzeczywistnienia przyszłości, której wszyscy pragniemy.

 Prawa człowieka i prawa dziecka – najbardziej podstawowe i przynależne każdemu z racji urodzenia prawa – wciąż są na świecie łamane. Zarówno w krajach biednych, jak i bogatych, w krajach Wschodu i na Zachodzie, na Południu i na Północy. Dlatego tak ważne jest, żeby od najmłodszych lat te prawa poznawać, mieć ich świadomość, umieć reagować, by chronić zarówno swoje prawa, jak i prawa koleżanek, kolegów, czy ludzi obcych, żyjących z dala od nas, których nigdy nie mieliśmy okazji spotkać. Edukacja o prawach człowieka i prawach dziecka uczy wrażliwości i zaangażowania.

Chcielibyśmy, żeby każde dziecko (i każdy dorosły) z pełnym przekonaniem wiedziało że:

  • Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi.
  • Nikt nie może być dyskryminowany. Każdy człowiek posiada wszystkie prawa i wolności bez względu na jakiekolwiek różnice rasy, koloru, płci, języka, wyznania, poglądów politycznych i innych, narodowości, pochodzenia społecznego, majątku, urodzenia lub jakiegokolwiek innego stanu.
  • Każdy człowiek ma prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa swej osoby.
  • Nikt nie może być traktowany w sposób obraźliwy, bez szacunku.
  • Każdy człowiek ma prawo do ochrony swojej godności osobistej i dobrego imienia.
  • Każdy człowiek ma prawo wolności myśli, sumienia i wyznania oraz do praktykowania swojej wiary i jej zmiany.
  • Dzieci pochodzące z mniejszości mają prawo do korzystania z własnej kultury, do wyznawania i praktykowania swojej religii lub do używania własnego języka.
  • Każdy człowiek ma prawo wolności opinii i wyrażania poglądów.
  • Dorośli powinni wysłuchać opinii dzieci z należytą uwagą.

Chcielibyśmy, żeby każde dziecko (i każdy dorosły) z pełnym przekonaniem mogło powiedzieć:

  • wiem, że wszyscy ludzie są równi,
  • wiem, że wszyscy, ludzie mają prawa – prawa człowieka,
  • wiem, że każdy człowiek, bez wyjątku, ma te same prawa,
  • wiem, że prawa człowieka są prawami wszystkich ludzi, również dzieci,
  • wiem, że dzieci jako osoby wymagające większej ochrony oprócz praw człowieka mają dodatkowe prawa – prawa dziecka,
  • wiem, że ja mam prawa,
  • wiem, jakie mam prawa,
  • wiem, jak egzekwować prawa i kogo prosić o pomoc,
  • prawa człowieka są dla mnie ważne, więc szanuję również prawa innych osób.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka w naszej szkole odbyły się warsztaty na których uczyliśmy się o naszych prawach i szanowaniu praw innych. Tworzyliśmy nasze postulaty o szanowaniu praw dzieci.